onsdag 17 mars 2010

Vit Choklad...

Humm, Vit Choklad tycker jag är en bort glömd choklad,
kanske för den är så söt?
Det är ju ingen choklad som man kan äta rakt av, som en 200g choklad kaka så som man kan göra med tex en Marabou framför TV:n *mmm så gott*

Men jag har hittat ett recept som är jätte gott med just vit choklad.
Tittade på TV programmet "Halv 8 hos mig" för några veckorsedan och där bakade en tjej en Vit choklad kladd kaka!

Och den är inte alls svår att göra!
250g vit choklad
200g Smör
3 Ägg
2,5dl Socker
2 dl vetemjöl
Glasyr:
150g Vit choklad
0,5 dl Vispgrädde

Smält smöret blanda i chokladen, vispa ägg och socker. Rör i chokladen och mjölet.
Häll smet en i en smord rund form, in i nedre delen av ugnen 30-35 min, 175`grader
låt kallna i kylen.
Glasyren:
Hacka chokladen koka upp grädden, tag den från värmen blanda i chokladen. låt den halvstelna i kylskåp ca 5min. Bred glasyren över kakan, låt stelna i kylskåpet. sikta över florsocker och servera med varma hallon.

Jätte god, en hyllning till den bortglömda Vita Chokladen ;-)

2 kommentarer:

  1. Fyttirackarn vad gott det låter, skall försöka göra en gluten och laktosfri variant till helgen om jag hinner.
    Ha en kanonhelg
    Kram Ulrica

    SvaraRadera
  2. I morgon hänger jag på låset till närmaste matbutik, nu har du pratat sååååå mycket om den här kakan.....hur ooooootroligt smaskigt god den är, så här ska bakas...

    SvaraRadera